مجله فرنام‌بیوتی

ماسک ها بهترین ابزار پیشگیری از کرونا

در ابتدا باید بدانیم ماسک ها، پوشش هایی هستند که دهان و بینی را پوشانده و جز یکی از تجهیزات پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری هستند. برای انتخاب یک ماسک مناسب باید انواع ماسک ها و کاربرد آن ها را بدانیم؛ چرا که گاها استفاده ی نا به جا از ماسک ها نه تنها ابتلا را کاهش نمی دهد، بلکه ممکن است خطر آفرین باشد.

انواع ماسک های سه لایه جراحی

این ماسک ها از سه لایه تشکیل شده و ماده ی تشکیل دهنده آن ها از مواد مذاب است و بافت آن ، پارچه ی بافته شده نیست و این بافت، باعث ایجاد عملکرد فیلترینگ ذرات هوا می شود.

قسمت مرکزی این ماسک ها دارای تا خوردگی هایی از پارچه ی ماسک است که، سطح پوشش را افزایش می دهد. این دسته از ماسک ها، پرسی بوده و بعد از پرس، استریل شده و در دسترس قرار می گیرند.

موارد کاربرد : حین جراحی برای کادر پزشکی، برای بیمارانی که به بیماری های واگیرمبتلا هستند (که استفاده از آن هم برای خود بیمار و هم برای همراهان توصیه می شود.) ، بیماری های گوارشی و تنفسی، جلوگیری از ورود ذرات معلق موجود در هوا به سیستم تنفسی، در هنگام آلودگی هوا.

ماسک های سه لایه ی جراحی یا فیس ماسک ها، می تواند از انتقال یا بروز بیماری های گوارشی و تنفسی جلوگیری کند؛ چرا که از پراکنده شدن ذرات تنفسی و گوارشی جلوگیری می کند.

با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، یکی از بهترین انواع ماسک ها، برای پیشگیری از ابتلا و یا انتقال ویروس کرونا، برای افرادی است که از بیماری خاصی رنج نمی برند.

این ماسک ها یکبار مصرف بوده و در صورت غیر قابل شست و شو بودن، باید پس از یک بار استفاده، دور انداخته شوند.

انواع ماسک های تک لایه و دولایه و چندلایه پارچه ای

به طورکلی ماسک ها بعنوان پیشگیری کننده ها و محافظت کننده ها، مورد استفاده قرار می گیرند، که بر اساس ویژگی های آن ها، نام گذاری می شوند، به این ترتیب، ماسک های تک لایه، از یک لایه پارچه ساخته می شوند.

میزان محافظت کنندگی این دسته از ماسک ها، به مراتب از ماسک های سه لایه و دولایه و n95 و… پایین تر است. این ماسک ها می توانند امکان پراکندگی ذرات آلوده حاصل از عطسه و سرفه را، تا ۳/۵ متر کاهش دهند.

بنابراین باید در تهیه ی این ماسک ها، از پارچه ای استفاده کرد که به نسبت، محافظت کنندگی بالاتری داشته باشد. با توجه به تایید های مراجع بهداشتی، می توان از پارچه های کتان، با ۸۰ درصد نخ استفاده کرد.

با توجه به شیوع بیماری کوید ۱۹، و الزام استفاده از ماسک، به عنوان بهترین راه پیشگیری؛ استفاده از این ماسک ها، می تواند افراد را تا ۵۴ درصد نسبت به ویروس کرونا، ایمن کند.

با توجه به کمبود تجهیزاتی مثل ماسک های n95 و ماسک های جراحی، در برخی از کشور ها، استفاده از ماسک های تک لایه نیز، به نوبه ی خود، ایمنی مناسبی در برابر بیماری های واگیر، مثل کرونا ایجاد می کند.

ماسک های دولایه ی پارچه ای، که به نام ماسک های هیبریدی نیز شناخته می شوند، این ماسک ها یکی از بهترین انواع ماسک های دست ساز بوده چرا که از دولایه، پارچه با ایمنی بالا ساخته می شود.

یک لایه از این ماسک ها از جنس کتان و لایه ی دیگر، می تواند از جنس فلانل، ابریم و تور باشد که امکان نفوذ را تا حد زیادی پایین می آورد.

ماسک های دولایه ی پارچه ای، گزینه مناسب تری نسبت به ماسک های تک لایه بوده، چرا که نفوذ پذیری پایین تری دارد و محافظت کننده ی بهتری محسوب می شود. و می تواند افراد را تا ۸۰ درصدر در برابر آئروسل ها محافظت کند.

ماسک های چند لایه ی پارچه ای، با توجه به این امر که این روز ها به علت شیوع بیماری کوید ۱۹، ماسک جز اساسی ترین نیاز هاست، برخی از محققان ترکیبی از چهار پارچه ی کتان، تور، ابریشم و فلانل، را به عنوان یکی از ایمن ترین ماسک های پارچه ای، در مقابل کرونا معرفی کرده اند؛ حتی برخی از پژوهشگران ادعا می کنند که؛ این ماسک ها، محافظت کنندگی بیشتری نسبت به انواع ماسک های n95 دارند.

ماسک های یک لایه ، دولایه و چند لایه ی پارچه ای، که خود افراد نسبت به تهیه ی آن اقدام می کنند از دسته انواع ماسک های دوختی است.

نکته ی قابل اهمیت در رابطه ی با تهیه ی ماسک های دوختی، روش استریل سازی آن هاست، که با توجه به تماس بالای آن با دست، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بعد از آماده شدن ماسک ها، ابتدا دست های خود را با آب و صابون، شسته، سپس ماسک پارچه ای را با آب ولرم و صابون شست و شو می دهیم . بعد از آن روی ماسک را اتو کشیده و می توانیم استفاده کنیم.ارجحیت این ماسک ها نسبت به ماسک های جراحی غیر قابل شست و شو، امکان شست و شو و استفاده ی مجدد از آن هاست. همچنین، پارچه ای مناسب، که ترکیبی از پارچه های ایمن بوده، در داروخانه ها موجود است، میتوان با خریداری آن ها، نسب به دوخت آن ها، اقدام کرد.

ماسک های کشی مشکی

این ماسک ها نیز، از دسته ماسک های پارچه ای بوده، با این تفاوت که، این ماسک ها، به صورت دوخته شده در بازار در دسترس قرار دارند، که البته این روز ها ، صنعت مد نیز از این ماسک ها استفاده می کند.

البته ماسک های مشکی ساخت ایران، از جنس پارچه بوده، در صورتی که ماسک های مشکی ساخت سایر کشور ها (علی الخصوص چین و روسیه)، از جنس نانو است. اما به طور کلی به ماسک های نانو، مرسوم هستند، در صورتی که تمامی این ماسک ها، از جنس نانو نیست.

با توجه به ضروری شدن استفاده از ماسک در روز های به اصطلاح کرونایی، انواعی از ماسک ها مورد استفاده ی عموم قرار می گیرد، یکی از این انواع ماسک ها، ماسک های کشی هستند که عمدتا به رنگ مشکی دیده می شوند.

هر چند این ماسک ها عمل محافظت کننده ای ، همانند ماسک های پزشکی یا پارچه ای چند لایه را ندارند، اما با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، استفاده از این ماسک ها می تواند افراد را تا حد زیادی ، در برابر ویروس کرونا محافظت کند.

با توجه به دست ساز بودن اکثر ماسک های پارچه ای، باید توجه داشت که این ماسک ها استاندارد های یک ماسک محافظت کننده را داشته باشند. این ویژگی ها عبارتند از: ۱- تنفس آسان، می‌ توان با دقت در انتخاب نوع پارچه، پارچه ای را برگزید که، علاوه بر نفوذ ناپذیری پایین امکان تنفس آسان را فراهم کند. (به خصوص در مکان های عمومی و شلوغ)

۲- استفاده ی آسان: با توجه به این امر که، دست زدن به ماسک، امکان آلودگی را بیشتر می کند، باید استفاده ی مناسب از ماسک را هنگام دوخت در نظر گرفت، که در هنگام انجام فعالیت های روزمره و صحبت کردن مشکلی به وجود نیاورد.

۳- دوام و امکان شست و شو: در ابتدا انتخاب پارچه ای که قابلیت شست و شو را داشته باشد، حائز اهمیت بوده، چرا که بعد از هر بار استفاده، باید شسته شود. بنابراین دوام پارجه نیز مهم است؛ که پس از شست و شو های مداوم، کیفیت خود را تا مدتی حفظ کند.

انواع ماسک های n95

برای شناختن این ماسک ها، ابتدا به شرح پیشوند n در ماسک می پردازیم؛ در استاندارد طبقه بندی ماسک ها، این نوع ماسک ها دربرابر چربی ها مقاومت ندارند؛ به این معنی که در محیط های چرب قابل استفاده نیست.

اما ماسک n95 در محیط های غیر چرب، می تواند ذرات هوا را تا ۹۵ درصد تصفیه کند. جنس این ماسک ها از پلی پروپیلن بوده و با ایجاد الکتریسیته ی ساکن، ذرات را به دام می اندازد.

ماسک های n95 به دو دسته ی بدون سوپاپ و سوپاپ دار تقسیم بندی می شوند. که ماسک های سوپاپ دار، تنفس به نسبت راحت تر را برای مصرف کننده فراهم می آورد، اما اثرحفاظتی کم تری نسبت به نمونه های بدون سوپاپ آن دارد.

موارد کاربرد ماسک های n95 : این ماسک ها در اکثر مواقع، بیرون از مراکز درمانی کاربرد ندارد؛ بیشتر مورد استفاده ی کارکنان بخش مراقبت از بیماری های واگیر، مراکز بهداشتی و درمانی قرار می گیرد. همچنین مناسب ترین گزینه، برای استفاده در آلودگی هواست.

اما با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، در اکثر کشور های دنیا به کودکان، افراد مسن، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند و کادر درمان توصیه می شود که از ماسک ها ی n95 استفاده کنند.

ماسک های n95 از گران ترین ماسک های موجود در بازار بوده که جز بهترین نوع ماسک ها در پیشگیری و یا انتقال بیماری است.

با توجه به این نکته که، استفاده از ماسک های n95 برای کادر درمان و نیز بیماران ضروری تر است، استفاده از ماسک های جراحی و نیز پارچه ای برای افراد معمولی کفایت می کند و می تواند افراد را تا حد زیادی در برابر بیماری، محافظت کند. دانستن این نکته باعث می شود تا از بروز کمبود این ماسک ها در شرایط اضطراری جلوگیری شود.

انواع ماسک های FFP2

این ماسک ها از دسته ی ماسک های FFP هستند، که مخفف واژه ی Filtering Face piece بوده و بر اساس درجه ی حفاظت به سه دسته ی FFP3,FFP1,FFP2 ، تقسیم می شود که با توجه به کارایی بالاتر FFP2، به توضیح این دسته از ماسک ها می پردازیم.

ماسک هایFFP2، از چند لایه پارچه تشکیل می شود، که حلوی فیلتر بوده و می تواند ذرات هوا را تا ۹۴ درصد تصفیه کند. میزان خروج هوا از آن حدود ۸ درصد محاسبه شده است. فیلتر های موجود روی ماسک ها، تنفس را راحت تر می کند و نیز از متراکم شدن رطوبت جلوگیری کرده و استفاده از آن را آسان می کند.

تفاوت ماسک های n95 با ماسک های FFP2

این دو ماسک تفاوت چندانی با یکدیگر، ندارند و اگر بخواهیم ریز بینانه آن ها را بررسی کنیم، میتوانیم بگوییم که میزان پالایش ماسک های n95 یک درصد از FFP2 بیشتر است و استاندارد های آن ها متفاوت بوده، اما از نظر عملکرد مشابه یکدیگرند.

استاندارد ماسک های n95 از NIOSH آمریکا و استاندارد ماسک های FFP2 از استاندارد EN149:2001 اروپا اخذ شده است.

عمر مفید ماسک های n95 و FFP2 بین سه تا هشت ساعت می باشد. اما در شرایطی که فیلتر آن آلوده نشده باشد ،شکل کاسه ای آن از بین نرفته باشد و در تماس با دست نباشد، می توان تا یک روز از آن استفاده کرد.

در دوران اوج گیری شیوع ویروس کرونا، استفاده از ماسک در بیشتر کشور ها اجباری شده تا افراد از این ویروس در امان بمانند، اما استفاده ی درست از ماسک نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که صورت استفاده ی نادرست، به منزله ی عدم استفاده از آن است.

نکات مهم استفاده از ماسک ها

  • قبل از استفاده از ماسک، دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • ماسک را به درستی روی صورت خود قرار دهید؛ به طوری که از بینی تا چانه را بپوشاند و کش و بند ها را به درستی ببندید.
  • هنگامی که دست ها تمیز است دم و بازدم خود را امتحان کنید، و با دست های تمیز ماسک را تنظیم کنید که بهترین تنفس را داشته باشید.
  • ماسک های بزگسالان را برای کودکان استفاده نکنید، تا امکان ورود هوا به دهان و بینی به حداقل برسد.

نوع ماسک

کاربرد قیمت (تومان)

ماسک جراحی

استفاده در محیط های استریل، بیماری های گوارشی و تنفسی

۱۵۰۰-۳۵۰۰

ماسکn95

آلودگی هوا، بیماری های تنفسی ، کادر درمانی مشغول در بخش مراقبت های بیماری های واگیر ۲۰۰۰۰-۲۵۰۰۰

ماسکFFP2

آلودگی هوا، بیماری های تنفسی ، کادر درمانی مشغول در بخش مراقبت های بیماری های واگیر

۲۰۰۰۰-۲۵۰۰۰

ماسک های نانو ( مشکی کشی) پیشگیری و جلوگیری از انتقال بیماری های تنفسی

۱۲۰۰۰-۱۶۰۰۰

 

شما خواننده محترم می توانید برای خرید انواع ماسک ها به صورت عمده با مراجعه به بخش تماس با ما ، با شماره های موجود تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *