مجله فرنام‌بیوتی

کمک فناوری به پیشگیری از انتشار کرونا

معرفی انواع دستگاه های ضد عفونی کننده دست

در شرایط کنونی و با توجه به شیوع غیر قابل کنترل بیماری کوید – 19 در ایران و جهان، نیاز به انواع مواد و دستگاه های ضد عفونی کننده نیز رو به افزایش است. در سراسر جهان افراد به دنبال خرید و استفاده از ابزار و وسایلی هستند که بتواند آن ها را از آلوده شدن و ابتلا به بیماری مصون نماید.

خصوصا با توجه به دوره زمان بر وجود این بیماری و تخمین پایدار بودن آن تا ماه های پیش رو، نیاز به استفاده از راهکار هایی جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رو به افزایش است. در حال حاضر تنها راه برای مصون ماندن از ابتلا به این ویروس، رعایت نکات بهداشتی و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

در همین راستا نیز شرکت ها و تولید کننده های متفاوت اقدام به تولید طیف متنوعی از انواع دستگاه های ضد عفونی کننده کرده اند. این دستگاه ها در انواع متفاوتی در بازار عرضه می شوند و هر کدام مشخصه های مخصوص به خود را دارند و کارایی آن ها متناسب با نوع طراحی این دستگاه ها هاست.

علاوه بر این، تنوع مدل و جنس مواد اولیه به کار رفته در هر یک از این دستگاه های ضد عفونی کننده دست موجب به تنوع قیمت نیز شده است. در نتیجه قیمت دستگاه های ضد عفونی کننده دست موجود در بازار تنوع زیادی دارد.

در این جا می خواهیم به صورت جامع و کامل انواع این دستگاه ها را مورد بررسی قرار دهیم و از مشخصه ها و کارایی های هر یک بیش تر بدانیم. علاوه بر این مزایا و معایب هر مدل را به صورت مختصر بررسی می کنیم تا بر این اساس یک راهنمای کامل برای خرید دستگاه ضد عفونی کننده مناسب را ارائه دهیم.

انواع دستگاه های ضد عفونی کننده دست موجود در بازار

همان طور که گفته شد، این روز ها نیاز به رعایت اصول بهداشتی و ضد عفونی کردن مداوم دست ها به یک امر بسیار ضروری تبدیل شده است. در نتیجه در کنار وجود طیف گسترده ای از مواد و محلول های ضد عفونی کننده دست و سطوح در بازار، شاهد عرضه گسترده انواع دستگاه های ضد عفونی کننده دست نیز هستیم.

دستگاه های موجود در بازار از جنبه های متفاوتی با هم تفاوت دارند. برخی از آن ها کاملا هوشمند بوده و برخی نیز به صورت مکانیکی کار می کنند. البته اکثر آن ها بر اساس عدم تماس مستقیم دست طراحی شده اند تا باعث کاهش میزان آلودگی و انتشار ویروس کرونا در بین افراد شوند.

علاوه بر این، دستگاه های موجود در بازار از لحاظ اندازه، سایز مخزن وحجم مایعی که آن ها را پر می کند، نحوه استفاده و میزان و نوع پاشش با هم متفاوت هستند. در کل نیز تمامی این تفاوت ها موجب تنوع در قیمت های این محصولات نیز می شود.

در حال حاضر دستگاه های موجود در بازار با دو صورت پدالی و چشمی موجود هستند. دستگاه ضد عفونی کننده پدالی به صورت ایستاده طراحی شده است و در مقابل دستگاه ضد عفونی کننده چشمی نیز در دو حالت ایستاده و رومیزی موجود است.

در ادامه در خصوص مشخصات و کارایی های هر کدام از این مدل ها بیش تر صحبت می کنیم. همچنین مزیت ها و معایب هر کدام را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهیم تا بر این اساس بتوانید در خصوص خرید دستگاه ضد عفونی کننده متناسب با نیاز تان بهترین تصمیم را بگیرید.

معرفی دستگاه ضد عفونی کننده پدالی

این دستگاه ها توسط شرکت ها و تولید کننده های بسیار متفاوتی تولید شده و به بازار عرضه می شوند. در نتیجه مدل های متفاوتی از آن ها را در بازار مشاهده می کنید. اما با این حال تمامی آن ها یک سری مشخصات ثابت دارند.

دستگاه ضدعفونی کننده پدالی دارای یک مخزن بزرگ است که معمولا به یک تا دو لیتر گنجایش مواد ضد عفونی کننده را دارد. این دستگاه ها به صورت کاملا ایستاده هستند و ارتفاعی متناسب برای کاربری آسان دارند. در اکثر مدل های موجود در بازار ارتفاع دستگاه اندازه یک متر تا یک متر و ده سانتی متر است.

دستگاه دارای یک بخش پدال مانند است که با فشردن آن با پا، ماده ضد عفونی کننده موجود در مخزن، با حجم متناسب از نازل پاششی دستگاه روی دست ریخته می شود. در نتیجه بدون نیاز به لمس دستی دستگاه، ضد عفونی کردن دست ها و اشیا مختلف امکان پذیر است.

این دستگاه ها در اماکن عمومی کاربرد بالایی دارند. مدل های متفاوت این دستگاه را می توان در مکان هایی مانند فروشگاه های بزرگ، پاساژ ها، ادارات، مدارس، شرکت ها، محیط های عمومی مانند بیمارستان ها و درمانگاه ها مورد استفاده قرار داد.

دستگاه ضد عفونی کننده پدالی چه مزیت هایی دارد؟

اولین مزیت این دستگاه کاربری راحت آن در محیط های عمومی است. این دستگاه ها را می توان به راحتی در محیط های پر تردد، جلوی درب ورودی قرار داد تا با استفاده راحت آن مانع از انتشار ویروس کرونا در این محیط ها شد.

به دلیل عدم نیاز به لمس دستی دستگاه برای استفاده، دستگاه ضد عفونی کننده دست پدالی از لحاظ ایمنی و حفظ بهداشت برتری دارد. علاوه بر این به دلیل گنجایش بالای مخزن این دستگاه ها، استفاده آن ها تا هزار بار پاشش مایع ضد عفونی کننده امکان پذیر است. در نتیجه نیاز به پر کردن مداوم آن در روز کاهش می یابد. این مشخصه ای است که در محیط های پر تردد مزیت محسوب می شود.

علاوه بر این ها، معمولا نازل به کار رفته در این دستگاه ها به نحوی است که موجب صرفه جویی در مصرف ماده ضد عفونی کننده می شود. چرا که با هر بار فشار دادن پدال، حجم مناسبی از مایع به بیرون پاشیده می شود.

بدنه استیل استفاده شده در طراحی انواع دستگاه های ضد عفونی کننده پدالی از جنس بسیار مرغوب و با کیفیت است. در نتیجه معمولا این دستگاه ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از این رو دوام بالایی نیز دارند.

کاربری ساده این دستگاه و قابلیت نصب و استفاده آسان آن ها نیز مزیت دیگری است که می توان برای انواع دستگاه های ضد عفونی کننده پدالی در نظر گرفت. این دستگاه ها را به راحتی می توان در محیط مورد نظر قرار داد و با اتصال آن به برق، بعد از پر کردن مخزن مورد استفاده قرار داد.

دستگاه ضد عفونی کننده پدالی چه معایبی دارد؟

شاید به سختی بتوان برای این دستگاه های کاربردی معایبی را در نظر گرفت. اما با این حال برخی از مشخصه های این دستگاه می تواند به عنوان ایراد دستگاه در نظر گرفته شود. اولین و مهم ترین ایرادی که می توان به این دستگاه ها وارد کرد، کار کردن آن ها به واسطه اتصال به برق است.

این مشخصه در مواردی عیب محسوب می شود. چرا که در صورت قطع برق و عدم دسترسی به برق نمی توان از آن استفاده کرد. از طرفی معمولا مصرف برق برخی از این دستگاه ها برق 220 ولت است. ایراد دیگر این دستگاه ها نیز اندازه و ابعاد آن ها است.

ابعاد و سایز به نسبت بزرگ این دستگاه ها نیاز به فضای مناسب را نیز ایجاد می کند. در نتیجه شاید نتوان از آن ها در تمامی مکان ها استفاده کرد. خصوصا برای فضا های بسیار کوچک و محدود معمولا دستگاه های ضد عفونی کننده پدالی مناسب نیستند.

سایز و ارتفاع آن ها و نیاز به فشردن پدال کاربری آن برای کودکان را کمی دشوار می کند. در نتیجه معمولا کودکان در این محیط ها برای استفاده از این دستگاه ها به کمک والدین خود نیاز دارند. از طرفی نیز مشکل دیگر این دستگاه ها این است که به دلیل قرار گرفتن کفش روی پدال آن ها، پدال این دستگاه ها همیشه کثیف و آلوده بوده و نیاز به تمیز کردن دارد.

در نهایت این که در این دستگاه ها تنها می توان از ضد عفونی کننده های مایع استفاده کرد و امکان استفاده از مواد ضد عفونی کننده ژل مانند وجود ندارد.

دستگاه ضد عفونی کننده چشمی

دسته دیگری از دستگاه های ضد عفونی کننده موجود در بازار، انواع دستگاه های ضد عفونی کننده چشمی هستند. این دستگاه ها نیز در سه فرم ایستاده، رومیزی و دیواری موجود هستند. عملکرد این دستگاه ها به واسطه استفاده از سنسور های اتوماتیک است.

این دستگاه ها با کمک باتری یا برق کار می کنند. معمولا مدل های رومیزی و دیواری آن ها ابعاد کوچک تری دارد. همین مشخصه امکان استفاده از آن ها در محیط های خانه و در ادارات را امکان پذیر می کند. این دستگاه ها نیز بدون نیاز به لمس دستی دستگاه، با تکیه بر سنسور اتوماتیکی که دارند کار می کنند.

در نتیجه برای استفاده از آن ها تنها کافی است که دست ها را زیر ناحیه پاشش ماده ضد عفونی کننده قرار داد تا با روشن شدن سنسور دستگاه، ماده ضد عفونی کننده به روی دست ها پاشیده شود. سنسور استفاده شده در این دستگاه ها یا از نوع التراسونیک بوده یا با مادون قرمز کار می کند. این دستگاه ها ابعاد و سایز های متنوعی دارند و می توان مدل های متفاوت را با توجه به نوع کارایی آن ها خریداری کرد.

بدنه استفاده شده در این دستگاه ها نیز اکثرا از جنس متریال بسیار با کیفیت و مرغوب است. تنوع بالایی که این دسته محصولات دارند، انتخاب مدل ایده آل را به مراتب آسان تر کرده است. مدل های رومیزی آن را می توان در محیط های کوچک تر استفاده کرد.

در مقابل مدل های ایستاده این دستگاه ها را می توان در محیط های عمومی و پر تردد مانند بیمارستان ها، ادارات، سازمان های مختلف، شرکت ها، مدارس، دانشگاه ها، پاساژ ها و محیط های شلوغ مورد استفاده قرار داد.

مزیت استفاده از دستگاه های ضد عفونی کننده چشمی رومیزی و دیواری

اولین مزیتی که می توان برای استفاده از دستگاه های ضد عفونی کننده چشمی رومیزی و دیواری در نظر گرفت، عملکرد کاملا هوشمند و اتوماتیک آن ها است. همین امر نیز کاربری و استفاده کردن از این دستگاه ها را برای کلیه افراد آسان کرده است.

این دستگاه ها تنوع بسیار بالایی در مدل دارند. از این رو دست شما برای انتخاب مدل ایده آل بر اساس کارایی، مکان استفاده و از همه مهم تر قیمتی که در نظر دارید بسیار باز است. برخی از مدل های موجود از این دستگاه ها قابلیت پاشش انواع مواد ضد عفونی کننده مایع، صابونی، ژل مانند و حتی بتادین را نیز دارند.

برخی از انواع این دستگاه ها با باتری کار می کنند. در نتیجه در مصرف برق نیز صرفه جویی می شود و از همه مهم تر این که در صورت قطع شدن برق و دسترسی نداشتن به پریز برق، این دستگاه ها محدود نمی شوند. همین مشخصه استفاده از مدل های رومیزی را بسیار راحت تر و کاربردی تر کرده است. البته برخی از مدل های دیواری با استفاده از برق نیز کار می کنند.

دستگاه های ضد عفونی کننده چشمی رومیزی را می توان در خانه، روی میز کار در ادارات و شرکت ها و حتی در محیط های کوچک مطب ها نیز استفاده کرد. فضای کمی که این دستگاه ها اشغال می کنند به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می شود.

مدل های دیواری آن ها را نیز می توان در مسیر های رفت و آمد افراد روی دیوار نصب کرد تا افراد به صورت دائمی دست های خود را ضد عفونی کنند.

میزان پاشش مایع ضد عفونی کننده در این دستگاه ها بسیار دقیق است و معمولا به صورت اتوماتیک در هر بار پاشش مقدار مشخصی به بیرون پاشش می شود. همین امر نیز موجب صرفه جویی در میزان مصرف ماده ضد عفونی کننده می شود.

در نهایت این که این دستگاه ها عملکردی کاملا بهداشتی و بدون هر گونه تماسی دارند و از این رو نیز تمامی پروتکل های بهداشتی با آن ها رعایت می شود.

معایب دستگاه های ضد عفونی کننده چشمی رومیزی و دیواری

اولین ایرادی که به این دستگاه ها وارد می شود، همان استفاده کردن از باتری است. درست است که این که مشخصه را به عنوان یک مزیت در نظر گرفتیم، اما در مواقعی نیز کار با باتری مشکل ساز می شود. چرا که دائما نیاز به تعویض باتری وجود دارد و در صورت اتمام باتری ها و در دسترس نداشتن باتری امکان استفاده از دستگاه وجود ندارد.

دستگاه های هوشمند و اتوماتیک که با سنسور کار می کنند، بیش تر احتمال خرابی و اختلال در عملکردشان وجود دارد. ایراد دیگر این دستگاه ها را می توان در مدل های دیواری آن مشاهده کرد. چرا که دستگاه ضد عفونی کننده چشمی دیواری نیاز به یک مکان ثابت برای نصب دارد. در نتیجه نمی توان به راحتی این دستگاه ها را جا به جا کرد و از آن ها در هر جایی که مد نظر است استفاده کرد.

 

مزیت استفاده از دستگاه ضد عفونی کننده چشمی ایستاده

این دستگاه ها با برق کار می کنند. اما معمولا در اکثر مدل ها میزان برق مصرفی آن هم کم است. عدم نیاز به هر گونه تماسی و کاربری کاملا هوشمند و اتوماتیک این دستگاه ها، استفاده از آن ها را در محیط های عمومی بسیار آسان تر کرده است.

میزان گنجایش مخزن دستگاه های ضد عفونی کننده چشمی نیز بر اساس مدل و اندازه متفاوت است. معمولا در مدل های ایستاده مخزن آن ها گنجایش یک و نیم لیتر ماده ضد عفونی کننده را داراست. حتی برخی از مدل های ایستاده موجود از این دستگاه ها با گنجایش مخزن تا 10 لیتر نیز طراحی شده اند.

یکی دیگر از مشخصه هایی که در برخی از مدل های دستگاه ضد عفونی کننده چشمی ایستاده وجود دارد امکان تغییر دادن ارتفاع نازل پاشش دستگاه است. در نتیجه می توان به راحتی ارتفاع آن را متناسب با ارتفاعی که مورد نیاز است تغییر داد.

مدل های بسیار مختلفی از این دستگاه ها وجود دارد و طراحی آن ها بسیار متنوع است. بدنه اکثر مدل ها از استیل ضد زنگ یا چدن بسیار مقاوم است. برخی نیز از جنس پلیمر و پلاستیک هستند. در کل جنس آن ها با کیفیت است و از این بابت دوام دستگاه ها تضمین شده است.

در نهایت نیز باید مزیت استفاده از دستگاه ضد عفونی کننده چشمی ایستاده در محیط های عمومی را تمیزی بالای آن ها در نظر گرفت. در این مدل ها هیچ گونه تماسی بین کاربر و دستگاه وجود ندارد و از این جهت این دستگاه کاملا بهداشتی و تمیز هستند.

معایب استفاده از دستگاه های ضد عفونی کننده چشمی ایستاده

ایراد وارد شده به این دستگاه ها نیز بسیار محدود است. شاید مشخصه استفاده از برق در این دستگاه ها را بتوان به عنوان یک ایراد در نظر گرفت. چرا که نیاز به استفاده از پریز برق در مواقعی که دسترسی به برق وجود ندارد یا برق قطع شده است می تواند در استفاده کردن از این دستگاه محدودیت ایجاد نماید.

علاوه بر این نیز همین ویژگی عملکرد هوشمند دستگاه بر اساس سنسور های اتوماتیک می تواند امکان خراب شدن این دستگاه ها را بیش تر کند. در نتیجه توصیه می شود حتما در صورت خرید دستگاه ضد عفونی کننده چشمی ایستاده، از شرکت های معتبر و دارای ضمانت نامه خرید کنید.

در نهایت این که معمولا این دستگاه ها به نسبت نمونه های پدالی قیمت بالاتری دارند. قیمت های مختلفی برای این دستگاه ها در بازار وجود دارد، اما معمولا میانگین قیمتی آن ها از نمونه های دستگاه ضد عفونی کننده پدالی بالاتر است.

دستورالعمل های نگهداری از انواع دستگاه های ضد عفونی کننده

دستگاه های ضد عفونی کننده در هر مدلی که باشند، مانند هر دستگاه دیگری نیاز به راهکار هایی جهت نگهداری و مراقبت از دستگاه را دارند. قطعا رعایت یک سری نکات در خصوص نگهداری دستگاه های ضد عفونی کننده می تواند منجر به افزایش دوام دستگاه و حفظ کارایی های آن شود.

مهم ترین نکته ای که در هنگام مراقبت از دستگاه ضدعفونی کننده باید در نظر داشت، شارژ مداوم مخزن دستگاه پیش از خالی شدن کامل آن است. این مورد را باید در خصوص تمامی مدل های موجود رعایت کرد. زیرا در صورتی که مخزن دستگاه خالی شده و دستگاه همچنان با مخزن خالی کار کند، این امر می تواند منجر به سوختن پمپ دستگاه شود.

نکته دیگری که باید در هنگام استفاده از دستگاه در نظر گرفت، عدم استفاده از موادی با خاصیت رسوبی در این دستگاه ها است. وجود موادی که خاصیت رسوبی دارند در دستگاه های ضد عفونی کننده می تواند منجر به رسوب این مواد در نازل پاشش آن ها شده و در نهایت نازل به مواد رسوبی بسته می شود.

در خصوص انواع دستگاه های ضد عفونی کننده ای که با برق کار می کنند، بهتر است که به صورت طولانی مدت از آن ها استفاده نشود. برای مراقبت از این دستگاه ها توصیه می شود تا در زمان هایی که از دستگاه استفاده نمی شود، آن ها را از برق بکشید.

در ضمن توصیه می شود تا این دستگاه ها را دائما تمیز کرده و از جمع شدن گرد و غبار و آلودگی روی آن ها جلوگیری کنید. اما با این حال باید مراقب استفاده از شوینده ها و پاک کننده های اسیدی باشید. استفاده از این ترکیبات برای تمیز کردن دستگاه های ضد عفونی کننده چشمی می تواند به سنسور این دستگاه ها آسیب برساند.

در نهایت نیز در کل توصیه می شود این دستگاه ها را در محیط هایی دور از تابش مستقیم آفتاب یا بارش باران قرار دهید. علاوه بر این توجه داشته باشید که دستگاه های ضد عفونی کننده رومیزی را در جایی که احتمال برخورد با آن و افتادن و ضربه خوردن آن وجود دارد، قرار ندهید. رعایت تمامی این نکات می تواند منجر به افزایش عمر دستگاه شما شده و کارایی های آن را حفظ کند.

 

انواع نوآوری های صورت گرفته در خصوص تولید دستگاه های ضد عفونی کننده اتوماتیک

دستگاه های ضد عفونی کننده در حال حاضر در حد جهانی مورد توجه هستند. از این رو محققان و تولید کننده های مختلف در سراسر جهان در حال ارائه مدل های جدید تر و نوآوری در این زمینه هستند. برخی از مدل ها نیز با کارایی های گسترده تر خصوصا برای محیط هایی که آلودگی بیش تری دارند تولید می شوند. محیط های مانند مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها از انواع پیشرفته تر این دستگاه ها استفاده می کنند.

یکی از نوآوری های صورت گرفته در این خصوص، طراحی و ساخت تونل های ضد عفونی کننده است. این تونل ها با ورود فرد به درون آن شروع به پاشیدن ماده ضد عفونی کننده می کنند. از این دستگاه های اتوماتیک در ورودی های پر تردد مانند کارخانه ها یا مراکز تحقیقاتی استفاده می شود.

البته ایرادات زیادی نیز به آن ها وارد شده است. از جمله مصرف بیش از حد ماده ضدعفونی کننده و همچنین امکان مسمومیت برای افرادی که از این تونل می گذرند.

برخی دیگر از دستگاه های ضد عفونی کننده دیگری که در بازار وجود دارند و به صورت تخصصی تر کار می کنند، به جای استفاده از ماده ضد عفونی کننده با تابش اشعه کار ضد عفونی را انجام می دهند. اما معمولا به دلیل استفاده کردن از اشعه این دستگاه ها بیش تر برای ضد عفونی کردن اشیا و سطوح کاربرد دارند.

سخن نهایی

در حال حاضر همان طور که مشاهده کردید طیف بسیار گسترده ای از دستگاه های ضد عفونی کننده در بازار وجود دارد. این دستگاه ها در راستای رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از انتشار کرونا کاربرد بسیار بالایی دارند. به نظر می رسد با توجه به رویکرد کنونی جوامع، این دستگاه ها دیگر بخش الزامی زندگی روزمره ما باشند.

 

 

نام دستگاه

 

مزایا

 

معایب

 

بازه قیمتی

 

دستگاه ضد عفونی کننده پدالی

کاربری آسان

بدون نیاز به تماس دست

گنجایش مخزن ایده آل

امکان استفاده در محیط های پر تردد

نیاز به تماس پا روی پدال و کثیف شدن پدال دستگاه

نیاز به اتصال برق و محدودیت استفاده در صورت قطع برق

یک میلیون تومان تا یک میلیون

 

دستگاه ضد عفونی کننده چشمی رومیزی

بدون نیاز به برق

امکان استفاده در محیط های محدود

استفاده آسان با استفاده از سنسور اتوماتیک

تنوع مدل

نیاز به تعویض باتری

کوچک بودن مخزن برای محیط های بزرگ

امکان اختلال در عملکرد سنسور

900 هزار تومن تا دو میلیون

 

دستگاه ضد عفونی کننده دیواری

استفاده آسان با باتری

امکان استفاده در مسیر های رفت و آمدی

استفاده اتوماتیک و بهداشتی

نیاز به تعویض باتری

امکان اختلال در سنسور اتوماتیک

نیاز به نصب روی دیوار و عدم امکان جا به جایی دستگاه

هشتصد هزار تومن تا دو میلیون پانصد

 

دستگاه ضد عفونی کننده چشمی ایستاده

استفاده کاملا بهداشتی و راحت

دوام بالای بدنه

امکان تغییر ارتفاع نازل پاشش

وجود تنوع در سایز و گنجایش مخزن

امکان بروز اختلال در سنسور اتوماتیک دستگاه

نیاز به کار با برق و وجود محدودیت کار در زمان قطع برق محیط

یک میلیون صد تا دو میلیون و پانصد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *