مجله فرنام‌بیوتی

تاثیرات لاک ناخن بر سلامت و ایمنی ناخن ها

تاثیرات لاک ناخن بر سلامت و ایمنی ناخن ها

در سال های اخیر ، صنعت لاک ناخن با توسعه لاک های با دوام طولانی تر ، دگرگون شده است. معمولا از متخصصان پوست درباره تأثیر این محصولات مختلف بر روی ناخن ها سوال می شود. در اینجا انواع اصلی لاک ها را مرور می کنیم و جوانب مثبت و منفی هر یک از نظر سلامت و ایمنی ناخن ها را بررسی می کنیم.

لاک های معمولی

لاک های ناخن معمولی به صورت ترکیبی از پلیمر و حلال هستند. بعد از قرار گرفتن بر روی ناخن حلال تبخیر می شود و پلیمر سفت می شود. لاک های هیبریدی نیز همانند لاک های معمولی هستند. فرآیند لاک زدن و پاک کردن آن همانند لاک های معمولی است اما لاک های هیبریدی دوام و ماندگاری بیشتری دارند.

نکات مثبت:

  • به سرعت و به راحتی با لاک پاک کن و استون پاک می شود. از آنجا که استون می تواند باعث خشکی پوست شود، بنابراین زمان تماس کمتر به معنی آسیب کمتر به سلامت ناخن ، پوست و کوتیکول می باشد.

نکات منفی:

  • بعضی رنگ ها به خصوص رنگ های تیره می تواند موجب تغییر رنگ ناخن ها شود.

نتیجه:

به طور دائمی از لاک استفاده نکنید و ناخن ها و کوتیکول را مرطوب نگه دارید. همیشه قبل از ملاقات با متخصص پوست لاک های خود را پاک کنید تا دکتر بتواند ناخن های شما را معاینه کند.

لاک های ناخن غیر سمی

وقتی صحبت از کلمه غیر سمی در صنعت لوازم آرایشی می شود ممکن فهمیدن آن کمی دشوار باشد. در مورد لاک ناخن اصطلاح غیر سمی به نبودن 5 ماده شیمیایی مضر در فرمولاسیون آن اشاره دارد. این 5 ماده عبارتند از : فرمالدئید ، تولوئن ، دی بوتیل فتالات ، رزین فرمالدئید و کافور. همچنین مارک هایی وجود دارند که ادعا می کنند شامل 7 و یا 10 ماده شیمیایی مضر نیستند.

فرمالدئید ماده نگهدارنده ای است که توسط موسسه ملی سرطان به عنوان یک ماده بالقوه ایجاد کننده سرطان شناخته شده است. همچنین از جمله متداول ترین موادی است که باعث آلرژی می شود. رزین فرمالدئید ، دی بوتیل فتالات و تولوئن نیز می توانند باعث آلرژی شوند. کافور روغنی است که مدتهاست به عنوان یک داروی موضعی برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد ، اما اگر از طریق دهان مصرف شود می تواند سمی باشد.

مطالعات نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن می تواند در در بدن جذب شود. اما میزان دقیق جذب و اینکه آیا مقدار آن برای داشتن اثرات منفی بر سلامتی کافی است یا نه مشخص نیست. به طور کلی این سوال که آیا موادآرایشی طبیعی سالم تر و ایمن تر هستند همچنان باقی است.

نکات مثبت:

  • فرآیند پاک کردن آسان مانند لاک های معمولی
  • حاوی مواد شیمیایی کمتری است که ممکن است باعث آلرژی شوند. بنابراین برای افرادی که دارای پوست حساس هستند مناسب تر است.

نکات منفی :

  • در مورد اینکه آیا مواد شیمیایی حذف شده از لاک های غیر سمی که در لاک های معمولی با غلظت کم وجود دارند اثرات منفی بر سلامتی دارند ، هیچ اطلاعات تحقیقی قوی وجود ندارد.

نتیجه:

ممکن است این لاک ها جایگزین مناسبی برای لاک های معمولی باشد، اگرچه مزایای سلامتی آن نامشخص است.

لاک ژل

فرآیند استفاده از لاک ژل به این طورت است که پس از اعمال لاک بر ناخن ، توسط دستگاهی خشک و محکم می شود . این فرآیند که فتوپلیمریزاسیون نام دارد ، فرآیندی است که طی آن مایع انرژی را از طریق اشعه ماورا بنفش یا نور مرئی جذب کرده و با پیوند عرضی تبدیل به جامد می شود. بنابراین این دستگاه ها از خود اشعه ماورا بنفش ساطع می کنند که علت شناخته شده آسیب سلولی و پیری است و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. البته دستگاه هایی وجود دارد که با نور کار می کنند اما با این حال نیز مقدار کمی اشعه ماورا بنفش ساطع می کنند.

نکات مثبت:

  • دوام و ماندگاری زیاد

نکات منفی :

  • قرار گرفتن در معرض اشعه فرا بنفش
  • فرآیند پاک کردن سخت و طولانی که ممکن است به ناخن و پوست اطراف آن آسیب برساند.
  • استفاده از لاک ژل برای مدت طولانی ممکن است منجر به شکنندگی و خشکی ناخن شود.

نتیجه:

اگر به صورت پراکنده و در موارد خاص استفاده شود احتمال اثرات منفی بر سلامت ناخن ها به شدت کاهش می یابد. برای پاک کردن لاک ژل از عجله و خشونت پرهیز کنید و از سوهان برقی استفاده نکنید. 20 دقیقه قبل از قراردادن دستان خود در دستگاه مخصوص کرم ضد آفتاب بزنید و یا از دستکش های بدون انگشت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه لاک اکلیلی را پاک کنیم

لاک های اکلیلی

در فرمولاسیون لاک های اکلیلی از رزینی استفاده می شود که معمولا در چسب های قوی نیز استفاده می شود. این ماده دانه های جامد اکلیل را به لاک می چسباند. بعد از خشک شدن لاک های اکلیلی به دلیل فرآیند پلیمریزاسیون رزین لایه محکمی روی ناخن بر جا می ماند.

نکات مثبت:

  • به دستگاه فرابنفش نیازی نیست. بنابراین پوست در معرض اشعه فرابنفش قرار نمیگیرد.

نکات منفی:

  • شیشه های عمومی حاوی اکلیل ممکن است برای چندین نفر استفاده شود که ممکن است باعث آلودگی و عدم رعایت بهداشت شود.
  • فرآیند پاک کردن آن مانند لاک ژل سخت و خشن است و ممکن است به ناخن و کوتیکول آسیب وارد شود.

نتیجه:

توصیه می شود از ظروف حاوی اکلیل عمومی استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *